Heather Walk - 18.8. 2019

I dag gik vi vores Heather Walk i Dollerup Bakker, Viborg. Vi var 23 personer, mænd og kvinder i alle aldre. Der var venner, familie og folk som vi kunne genkende fordi de havde været med på nogle af vores andre walks, men også nye ansigter fra både Aarhus, Vejle og Viborg. Og jeg vil da gerne lige benytte lejligheden til endnu engang at takke alle, som mødte op.

Vi mødtes kl. 10.00 ved Ishuset og da alle havde fået sig indskrevet og pakket en sandwich, var vi klar til at gå. Vejret var smukt og perfekt til vandring - ikke for varmt og heller ikke for koldt. Og Dollerup bakker viste sig endnu engang fra sin smukkeste side og præcis som vi havde håbet blomstrede lyngen bakkerne var fint klædt i lilla.

Vi gik fra heden ind i skoven og fulgte den rundt og ned forbi Nils Bugges kro, som lå hyggeligt i skovbrynet, præcis som den plejer omend nyrenoveret og med nye ejere. På den anden side af vejen ved Nils Bugges kro spiste vi vores sandwich i græsset. Her var det begyndt at regne. Vi skulle kigge os godt for, da vi forsøgte at finde ly under de store træer, for det gør fårerne også og de efterlader en del små spor, som ikke just er skønne at sidde i, når man skal spise frokost. Men det lykkedes og alle fik en lille pause inden vi skulle videre. Det gik lidt hurtigt med at komme videre, da regnen var taget til, så det var rart at gå gennem Troldeslugten, hvor de store træer gav lidt læ. Herfra kom vi ud i det åbne landskab igen og begav os tilbage over heden, hvor vi havde en smukt udsigt fra toppen af bakken tilbage mod søen og igen med den blomstrende lyng, der omkransede os. Regnen var desværre ikke taget af, så vi holdt en god kadance og var retur 13.15 - ca. 45 minutter før forventet. Vi synes selv, at vi havde en god tur på trods af regnen og vi håber også at vores deltagere havde det. Alle var tapre og brokkede sig ikke det mindste. Og efter sådan en vandretur på knapt 12 kilometer, har man gjort sig fortjent til en eftermiddagslur på sofaen og det var vejret jo helt perfekt til.

Svinklovene

Sidste week-end gik vi en dejlig tur i Svinklovene og på stranden ved Svinkløv. Der var overskyet, lunt og perfekt vandrevejr. Svinklovene er en rigtig fin lille tur igennem klitterne og plantagen bagved stranden. Der er flere fine udsigtspunkter ned mod stranden og vandet. Der er sjældent særligt mange mennesker heller ikke selvom parkeringspladsen ved Svinkløv badehotel var propfyldt med glade gæster, som skulle genopleve det fine Badehotel. Vi endte da også vores vandretur på ca. 11 km. med et visit på Svinkløv Badehotel. Alt var naturligvis optaget. Men vi tog chancen selvom det var ved at trække op til regn og bestilte 2x fiskefrikadeller, 2xøl fra Thisted Bryghus, 2 kopper kaffe og naturligvis et stykke af den berømte lagkage. Og det smagte ligeså godt, som det plejer. Det var en dejlig afslutning på en smuk tur - og vi nåede at spise inden regnen begyndte. Heldige os.

Vi kan varmt anbefale denne tur til Jer alle. Det tager kun 1,5 time at køre herfra Aarhus, så det er overskueligt. Afsted afsted.

Yoga & Beach Walk

I dag afholdt vi vores Yoga & Beach Walk. 21 kvinder og 1 mand havde tilmeldt sig så vi havde med stor spænding fulgt vejrudsigten hele ugen. Og ovenpå gårsdagens heldagsregn, er vi utroligt taknemmelige for, at solen skinnede fra en skyfrihimmel, da vi ankom til Ballehage strand kl. 6.45. Kl. 7.00 ankom alle de skønne kvinder og mand og vi kunne gå i gang med dagens første udfordring nemlig en times blid vinyasa yoga med Lisbet fra Yo Studios. Og Lisbet var som altid morgenfrisk og klar til at guide os. At stå i solen og høre vandets skvulpen mod strandkanten og fuglenes fløjt fra skoven imens man laver yoga er simpelthen en skøn start på dagen. Man burde gøre det hver eneste dag. Efter en time tog vi afsked med Lisbet og begav os afsted langs stranden. Det var varmt og det var hårdt, for det er hårdt, når man går i sand, men det var også smukt, dejligt og hyggeligt. Den første halve time gik vi i stilhed for at lytte til netop naturens mange lyde. Det var en udfordring, men en god en af slagsen. En halv time er faktisk rigtig lang tid at være stille. Men derefter gik snakken også lystigt igen. Efter 6 km. tog vi os en velfortjent pause med en snack og lidt vand inden vi begav os tilbage til Ballehage, hvor vi svedige og varme tog afsked med dem, der skulle hjemad. Alle dem der havde lidt ekstra tid hoppede en tur i bølgen blå og blev kølet lidt ned. Lækkert.

Vi takker hver og en, der mødte op og gjorde denne morgen til noget helt særligt. Vi er simpelthen så glade for, at I kom så mange. En særlig tak fra Carlo til alle jer, som gad kaste pind med ham, i skrivende stund ligger han og snork sover ovenpå dagens strabadser. Håber vi ses igen. Namaste.

Dog Walk

Søndag d. 28. april afholdt vi vores Dog Walk. Vejret var perfekt, solen skinnede, men det var ikke for varmt. Følgende hunde var mødt op: Aslan, Django, Cookie, Carlo og Addie - og deres håbefulde “forældre”. Derudover havde vi besøg af hunde adfærds terapeut Camilla Bruhn, som indledte med at fortælle lidt om, hvordan man gebærder sig med hunde i snor i flok. Vi fik nogle tips og tricks, som vi kunne bruge på vores vandretur rundt i skoven. Turen gik langs Juul sø og Slåen sø og igennem det kuperede terræn i skoven. Vi spiste vores medbragte sandwich med udsigt udover søen og alle fik lidt at drikke. Turen var ca. 12 km. men 65 etagemeter og det er altid det, der er en udfordring, så alle fik svedt godt igennem. Der var en dejlig rolig stemning hele vejen og vi kunne høre fuglenes glade fløjten undervejs. Vi var selv ovenud tilfredse med turen, da vi kom retur og vi havde indtryk af at alle hyggede sig.

Jomfrutur

I søndags afholdt vi vores første walk i Slow Walks historie - nemlig vores jomfrutur. Og hold nu op, hvor var vi spændte - heldigvis vågnede vi op til en skyfri blå himmel og høj sol. Kl. 10 ankom 39 glade Slow Walkere og vi stod klar med champagne og sandwich. Da alle var blevet tjekket ind, havde fået pakket sandwichen i rygsækken og drukket champagnen, var vi klar til afgang. Turen gik ned ad trappen og hen langs stranden. Det blæste lidt, men ellers var det helt perfekt. Solen skinnede i vandet og det var et herligt syn. Vi var en blandet flok i alle aldre, den yngste var min søde niece på 10 og den ældste kvinde var ca. midt i 60’erne. Vi havde tre hunde med, som havde en fest uden snor langs stranden og i vandet. Da vi havde gået halvvejen knapt 6 km. holdt vi en pause ved træet Enhjørningen (et træ, der ligger på stranden og er skåret som en enhjørnings horn). Her spiste vi vores sandwich og hyggede en lille halv time i solen inden turen gik tilbage igennem skoven og retur til Hørhaven. Vi var tilbage kl. 14.03 - næsten on time;-)) Her tog vi afsked efter det, som vi selv synes havde været en dejlig dag. Vi håber naturligvis at alle vores “gæster” synes det samme, så vi ser dem igen på en af vores andre ture. Vi siger tak til alle som var med. Vi er meget taknemmelige for at så mange mødte op.

Berlin Travel Festival

Sidste week-end d. 9.-11. marts var vi på Berlin Travl Festival. Berlin Travel Festival er en messe for anderledes rejser primært oplevelses rejser så som vandrerejser, yogarejser, velværeophold, skirejser osv. Derudover er der en masse talks i løbet af dagen. Der var så mange virkelig spændende talks, at det var rigtig svært at vælge, når vi også samtidig gerne villle besøge de mange stande med rejser og produkter, som var repræsenteret på messen. Men vi valgte nogle stykker ud. Det første og absolut mest interessante for os var med firmaet “Draussgänger” - et par fra Garmisch Partenkirchen, som levende fortalte om begrebet mikro-eventyr. Det handler om alle de små eventyr, som er lige uden for vores dør og som kan opleves på en hverdagsaften eller en week-end. Man behøver ikke rejse udenlands for at opleve et eventyr, man kan bare sagtens ta’ på eventyr i naturen, der hvor man bor. Denne filosofi lægger sig rigtig fint op af den filosofi, som vi også har for Slow Walk. Inden for en radius på en time fra Aarhus har vi både Mols Bjerge, Silkeborg, Viborg og helt tæt på Aarhus i cykelafstand har vi den smukkeste skov og strand. Det handler bare om at komme afsted, da man henter så meget god energi ved at komme bare nogle få timer ud i naturen. Vi besøgte messen hele lørdag og søndag tog vi en City Walk rundt i Berlin inden turen gik retur til Danmark. Vi siger tak til Berlin Travel Festival for en dejlig oplevelse. Se nogle af billederne fra messen og fra vores City Walk herunder.

Logbog

Vi fører skam logbog;-)) - hver gang, vi har været afsted på en tur, printer vi et par billeder fra turen, og laver en lille beskrivelse af turens længde, varighed og etager, samt andre detaljer, som er værd at huske til en anden god gang. Det kan være et ekstra dejligt sted at spise sin mad, en sjov oplevelse eller nogle søde mennesker, som vi mødte på vores vej. De væsentligste af disse logopdateringer vil vi gerne dele med Jer og derfor skriver vi dem også ind på bloggen her. På denne måde kan vi både selv huske hvor vi var vandret og i kan læse om vores ture og forhåbentlig føle jer fristede til at prøve én af dem. Vi går ikke særligt hurtigt ej heller særligt langsomt, tænker sådan bare i helt almindeligt tempo. Derfor kan I godt bruge vores beskrivelser af varighed til at vurdere, om I har tid og lyst til at gå turene. Håber I vil gøre brug af dette og få nogle gode vandreture i Jeres egen logbog.

Himmelbjergruten

I dag gik turen til Slåen sø. Vi har gået Slåen sø rundt mange gange. Det er sådan en hyggelig tur, som starter på P12 ved Svejbækvej og derfra op igennem skoven, som er helt eventyr agtig. Høje slanke træstammer og masser af grønt mos, som dækker bunden (ikke afbilledet nedenunder). I dag gik vi først til Himmelbjerget og derfra retur til Slåen sø og rundt om den. Det var en dejlig tur på 14, 4 km. 86 etager. Vejret var stille og lettere tåget, hvilket var virkelig smukt. Vi gjorde stop ved Juul sø hvor Carlo benyttede anledningen til at ta’ sig en dukkert imens vi andre varmede os ved den medbragte suppe. Hver sin lyst, som man siger. Vi har altid vores lille jetboiler med på tur, den er god både til suppe, frysetørret mad og en god kop kaffe. Turen tog cirka 5 timer inkl. 2 pauser på ca. 1/2 time. Det kuperede terræn forlænger turens varighed noget. Men vi havde heller ikke travlt og stoppede ofte op og nød udsigterne - for der var mange flotte af slagsen.

Slettehage fyr

Slettehage fyr ligger på den yderste spids af Helgenæs på Djursland. I starten af året besluttede vi os for at se nærmere på dette område. Det tager cirka en time i bil fra Aarhus, den fineste køretur i et virkelig smukt landskab. Vi gik en lille tur på på ca 6 km. med start på P-Pladsen ved fyret, hvorefter vi gik langs stranden hen til Tyskertårnet og tilbage af en mærket rute. Det var en regnfuld og blæsende dag, men alligevel skøn. Stranden er ikke beregnet til at bade fra, men det skulle være rigtig godt at fiske der og om sommeren kan man se marsvin fra land, har vi ladet os fortælle. Carlo, vores hund, kunne ikke nære sig og skulle naturligvis i vandet og han måtte bruge alle kræfter for at komme i land. Så har I hund med, så kast ikke pinden mere end en meter ud i vandet. Fragtskibene sejler seriøst tæt forbi land, det føles næsten som om man kan hilse på kaptajnen og skibene er virkelig store, når man ser dem på så nært hold. Vi skal helt sikkert tilbage, når vejret bliver lidt bedre, da der er en fin teltplads med mulighed for overnatning.

Bilen er desværre ikke vores - selvom vi ville ønske det;-))